Тема: Зорова сенсорна система. Око. Лабораторні дослідження № 7 - 8: визначення акомодації ока; виявлення сліпої плями на сітківці ока.
Цілі та завдання: ознайомити учнів з особливостями будови й функціями зорової сенсорної системи; розкрити взаємозв’язок між будовою і функціями ока; показати зв’язок навчального матеріалу з життям.
Тип уроку: засвоєння нових знань. 
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Основні поняття та терміни: очне яблуко, білкова оболонка (склера), зіниця, кришталик, склисте тіло, сітківка, передня та задня камери ока, брови, повіки, вії, слізні залози, рогівка, судинна оболонка, райдужка, акомодація, адаптація, колбочки, палички.
Методи навчання: словесні: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником; практичні: виконання лабораторного дослідження; інтерактивні: кросворд, презентація,  робота з роздатковим матеріалом.
Епіграф: Нічого не може бути страшнішим,
ніж лишитися зору. Це - велика образа,
вона забирає у людини дев’ять десятих світу.
М. Горький
Хід уроку
1.Актуалізація опорних знань
·                Які органи здійснюють функцію пізнання навколишнього світу? (органи руху, органи чуттів, аналізатори, органи дихання...).
·                Як здійснюється взаємодія організму з зовнішнім середовищем? ( подразники збуджують органи чуття і організм реагує, шляхом аналізу подразників в корі, подразники збуджують рецептори і збудження передається у відповідні зони кори, де аналізуються.)
·                Що являє собою аналізатор? Скласти схему на дошці.
·        Чому людина не відчуває пилинок, що попадають на обличчя?
·        Як розуміти слова: “ наші почуття – це клавіші, по яких вдаряє навколишнє середовище?
·        Чому для нормальної роботи будь-якого аналізатора, необхідно, щоб були неушкоджені всі його частини?
Кросворд «ВА в кінці»
У клітини вписати назви сенсорних систем.
1



В
А


2



В
А

3




В
А

4




В
А

5





В
А
Відповідь: 1 — зорова; 2 — нюхова; З — смакова; 4 — слухова; 5 — до­тикова.
2.Мотивація навчальної діяльності
Робота із загадками.
1)    Кругле, маленьке, а до неба дістане.
2)    Два чорних камінці, куди не кину – скрізь докину. 
3)    Дві синиці на полиці, куди хотять, туди й полетять.
4)    Круглі озерця ніколи не замерзають.
5)    Вікнонниці то зачиняються, то відчиняються.
6)    Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять.
Цікавинки із торбинки.  Потрібно відгадати   предмети не витягуючи йог із торбинки.  Потім обговоріть цей маленький експеримент.
Проблемне запитання (Метод «Прес»)
Цікавий  випадок описує С. Смірнов у книжці «Розповідь про невідомих героїв». Під час Першої світової війни у Брестській фортеці у продовольчому складі замурували російського солдата, який пробув там 9 років (з 1915 по 1924рр.). він мав достатню кількість продуктів і води, але свічок та сірників йому вистачило лише на чотири роки. Наступні п’ять років солдат прожив у повній темряві. Коли його знайшли, то виявилося, що він незрячий. Чому?  (відбулася атрофія зорових рецепторів.)
Учитель. Око – складний оптичний прилад, що здатний реагувати на найменші порції світлової енергії. Для порівняння: ці дози такі малі, що потрібно було б 10 років, щоб нагріти на 1°С 1г води. Рецептори не отримуючи цього мінімуму, атрофуються.
Формулювання теми, мети та завдань уроку.
(Учні формулюють тему уроку, мету та завдання)
3. Вивчення нового матеріалу
 Значення зору (розповідь, бесіда).(слайд № 2 - 7)
·        90% інформації
·        Орієнтація
·        Пізнання
·         ЗІР навчання
·        Емоції
·        Мистецтво
Будова зорового аналізатора (слайд № 8)
Зоровий аналізатор складається з трьох відділів:
1.     Периферичний – рецептори ока
2.     Провідниковий – зоровий нерв
3.     Центральний – потилична частина кори головного мозку
Будова ока
Інтерактивна технологія «Джигсоу».  Завдання експертним групам. Використовуючи таблицю, параграф підручника ознайомитися з:
І група – розміщення  ока та особливості білкової оболонки;
ІІ група – особливості судинної оболонки;
ІІІ група – особливості будови сітківки;
ІV група – допоміжний апарат ока
Представити результати роботи, складаючи схеми, таблиці, малюнки.
Акомодація ока
Проблемне питання: Чому око порівнюють із фотостудією, світлочутливий апарат – з фотоапаратом, сітківку – з фотолабораторією.
Учитель. Погляньте на кімнатні рослини на підвіконні. Дивлячись на квіти, спробуйте описати об’єкти за віком. (висновок: предмети віддалені і їх видно не чітко).
Тепер змінимо завдання. Погляньте на розкішну крону берези під вікном. Чи бачите ви чітко об’єкти на підвіконні в момент споглядання берези? (висновок: ні, їх видно не чітко)
Здатність ока пристосовуватися до чіткого бачення предметів, що знаходяться на різній відстані, називають акомодацією.
Лабораторні дослідження № 7 : визначення акомодації ока.
Виконуємо згідно інструкції с. 218
Сприйняття світла
У сітківці людини містяться фоторецептори – палички і колбочки (слайд №  12)
Палички
Колбочки
- містять пігмент родопсин.
- сприймають весь спектр видимого світла.
- добре працюють в умовах сутінкового освітлення.
- кольори не розрізняють
- містять зоровий пігмент родопсин.
- забезпечують колірний зір.
- працюють за умови досить яскравого освітлення.
·        Жовта пляма – це місце найкращого бачення; в центрі сітківки розташовані більшість колбочок.
·        Сліпа пляма  - це місце, де світлові промені не сприймаються; має вигляд білуватої круглої цятки, позбавлена світлосприймальних елементів. (слайд № 13)
Лабораторні дослідження № с 8:  виявлення сліпої плями на сітківці ока.
Виконуємо згідно інструкції с. 218
4. Осмислення об’єктивних зв’язків
1.Колективне складання схеми «Будова ока» (додаток 1) (слайд № 14)
2.Вправа «Назви оболонку» (слайд № 15)
1. Інша назва білкової оболонки.
2. Отвір у центрі райдужної оболонки.
3. Внутрішня світосприймальна оболонка ока.
5. Оболонка, що містить пігмент,який зумовлює її забарвлення.
6. Передня прозора частина білкової оболонки.
7. Двоопукла еластична лінза ока.
8. Зовнішня найміцніша оболонка ока.
9. Оболонка, що нагадує сітку з кровоносних судин.
5.Рефлексія
Технологія кооперативно – групового навчання «Незакінчене речення»
Вчитель пропонує учням закінчити речення «Сьогодні на уроці я…» . Кожен наступний учень обговорення також починає з цієї фрази.
6.Домашнє завдання
* Вивчити § 38
** Підготувати фотовиставку (родина, квіти, тварини, будівлі)
*** Написати есе на тему: «Колір та емоції»

ДОДАТОК І








Немає коментарів:

Дописати коментар