Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізатора.

Тема: Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізатора.
Цілі та завдання: ознайомити учнів із сенсорними системами людини, спираючись на знання  учнів про сенсорні системи тварин,дати уявлення про аналізатори як системи, що сприймають зміни зовнішнього і внутрішнього середовища; розкрити загальне значення сенсорних систем у житті людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Місце уроку в навчальній темі: вступний
Основні поняття та терміни: органи чуттів, сенсорні системи, аналізатор.
Методи навчання: словесні: пояснення, бесіда; наочні: демонстрація таблиць, схем, малюнків-щодо структури сенсорних систем, розташування центрів у корі головного мозку; методи активного навчання: «асоціативний кущ», робота в групах
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Завдання.  Дати відповідь на запитання:
·        З якими органами чуттів у тварин ми ознайомилися з розділу «Тварини»?
·        Яким чином людина одержує інформацію про навколишнє середовище?
·        Як можна орієнтуватися у зовнішньому світі?
·        Які органи чуттів для цього необхідні?
2. Мотивація навчальної діяльності
Проблемні запитання:
- Чому так важливо збирати та аналізувати інформацію?
- Яку роль грає інформація в житті людини?
- Яка інформація важлива для людини?
- Що повинно бути в організмі людини для цього?
(Учні повинні відповісти, що необхідні спеціальні органи)
- Скільки їх необхідно бути? Скільки їх є у людини?
Сьогодні ми на уроці ще раз звернемося до розділу «Сенсорні системи».
Спільне формування цілей уроку.
3.Вивчення нового матеріалу
   Метод «Асоціативний кущ» Усі слова записати на дошці.
1)     Які асоціації викликає слово «чуття»?
2)     Яка інформація потрапляє до лю­дини з допомогою органів чуття?
3)     Де накопичується інформація?
4)  Що відбувається з почуттям у мозку?
Сенсорні системи (аналізатори) складні структури, які сприймають усі подразнення зовнішнього та внутрішнього середовища та аналізують їх.
Класифікація сенсорних систем.  Складання  схеми, запис в зошит. (Додаток 1)
Будова сенсорних систем  (за І.П. Павловим)
У кожній сенсорній системі виділяють  три тісно пов’язані між собою частини:
1.Переферична – це рецептори органів чуття. Вони перетворюють енергію подразника в нервовий імпульс. Різні види рецепторів сприймають різні сигнали:
o   Механічні подразники – механорецептори;
o   Світло – фоторецептори;
o   Температуру – терморецептори;
o   Хімічні речовини – хеморецептори.
2.Провідна (середня) – це чутливі нейрони, які з’єднані між собою  послідовно. Це шлях, який веде від рецептора до кори головного мозку.
3. Центральна (кіркова) – ділянка кори головного мозку, яка сприймає інформацію від рецепторів, аналізує її, усвідомлює сприйняте відчуття.
4.Узагальнення і систематизація вивченого
Робота в групах. 1) Виконати дослід та за допомогою додаткової літератури пояснити властивість  сенсорної системи. 2) Хто швидше складе пазл. (Додаток 2)
Група І: двом учням пропонується в склянки з водою додати кілька кристалів цукру. Солодко? Додавати цукор доти, доки не відчується солодкий смак. У кожного учня відчуття солодкого виникло по-різному. Чому? Це властивість – чутливість.
Група ІІ: учню пропонується занурити одну руку в посудину з гарячою, а другу руку в посудину з холодною водою. Через кілька хвилин руки помістити у посудину з теплою водою. Що відчувається? Це  властивість аналізатора – адаптація.
Група ІІІ: учням пропонується провести гострим олівцем по шкірі тильного боку руки і пояснити, чому відчуття дотику змінюється відчуттям холоду (можливо тепла)? Це  властивість сенсорних систем взаємодіяти між собою.
Група ІV:  закрити очі і на одне очне яблуко натиснути рукою з боку носа. Слабкими рухами потерти повіку. Що відчувається? (Поява кільця, що переміщається з краю до центру. При потиранні бачили жовте кільце). Чи подразнюються рецептори від неспецифічних подразників? Так, але відчуття не відповідає дійсності, кільця насправді не було.  Це властивість аналізаторів – специфічність.
5. Рефлексія діяльності
Метод «Мікрофон». Чи отримали ви відповіді на питання, які ваз цікавили? «Я сьогодні зрозумів...»;   «Я мав можливість порівняти...»; «Я дізнався ...»;  «Я засвоїв...»;
6. Домашнє завдання
* Вивчити § 37, конспект
** Підібрати 2 загадки про око.
*** Скласти сенкан
ДОДАТОК 1
ДОДАТОК 2

Немає коментарів:

Дописати коментар