Сенсорні системи смаку, нюху.


Тема: Сенсорні системи смаку, нюху.
Цілі та завдання: вивчити будову та функції нюхового і смакового аналізатора;  розкрити надзвичайне значення цих систем у життєдіяльності людини;
встановити   можливі сфери застосування знань про них.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Нові поняття: нюхова сенсорна система,пахучі речовини, нюх, поріг відчуття, смакова сенсорна система,   смаковий поріг, смакові цибулини.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Методи навчання: словесні: розповідь-пояснення, опис, бесіда,   робота з підручником. наочні: ілюстрація, демонстрація, ТЗН, робота з роздатковим матеріалом.
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань
Вибрати окремо ознаки зорового і слухового аналізаторів. (слайд № 2)
1. Складається з трьох частин: рецептора, нерва і зони кори.
2. Рецептори знаходяться в органі чуття.
3. Рецептори – колбочки і палички.
4. Рецептори розташовані в кортієвому органі.
5. Сприймає коливання середовища.
6. Зона кори знаходиться у скроневій долі.
7. Зона кори знаходиться в потиличній долі.
8. Має пороги чутливості.
9. Має війкове тіло.
10. Має скловидне тіло.
Робота в групах. Заповнити пропуски в таблиці.
І група
Частина органа слуху
Будова
Функції
Зовнішнє вухо
1.  

Вловлювання звуків
2.  … прохід


2,5см, містить волоски і залози, що виробляють сірку


  
3. Барабанна перетинка


ІІ група
Частина органа слуху
Будова
Функції
Середнє вухо
 1. Барабанна порожнина
Порожнина, заповнена повітрям, об’ємом 1см3

2. … кісточки


Передача звукових коливань, підсилення звуку
3. Євстахієва труба




ІІІ група 
Частина органа слуху
Будова
Функції
… вухо
1. Завитка


Сприйняття звуків
2.Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Запах – це властивість певних речовин, що сприймається відповідними органами чуття. Дослідження показали, щ звичайна людина здатна розрізняти 200-300 запахів.
-         Як сприймаються запахи?
-         Які органи відповідають за формування смакових відчуттів?
-         Чи існує взаємозв’язок між смаковою і нюховою системами?
(Спільне формування мети і завдань уроку)
3. Вивчення нового матеріалу
Будова нюхового аналізатора (слайд №3)
1)    периферичний відділ – ніс, у якому розміщені хеморецептори;
2)    провідниковий відділ – нюховий нерв;
3)    центральний відділ – нюхова зона, розміщена у головному мозку: зв’язки з гіпоталамусом.
Сприйняття запахів. (слайд № 4 -5)
Функції носа: дихальна, захисна, кондиціонер, мімічна, резонансна, нюхова.
Класифікація запахів. (запис у зошит). (слайд № 6)
І. Основні
1.     Горілий
2.     Гнилісний
3.     Смолянистий
4.     Квітковий
5.     Фруктовий
6.     Приправочний
ІІ. Додаткові (до 10 тисяч)
o   Психологічна – приємні, неприємні  
o   Фізіологічна – чисті, змішані (дія ментолу), подразнюючі (оцтова кислота)
Будова смакового аналізатора (слайд № 7)
1)    периферичний відділ – язик, у якому розміщені смакові сосочки;
2)    провідниковий відділ – смаковий шлях;
3)    центральний відділ – смакова зона, розміщена у головному мозку: зв’язки з гіпоталамусом.
Смак – це вартовий, прикордонна застава на кордоні між організмом і навколишнім світом.
Смакові сосочки розсіяні по м’якому піднебінні, глотці, особливо багато їх на поверхні язика. Усього близько 9 тис. (слайд № 8)
Поверхня язика не однаково чутлива до різних смакових подразнень:  (слайд № 9 - 10)  Гіркий – корінь язика, солодкий – кінчик, солоний – кінчик і боки, кислий – боки.
Відома латинська приказка «Про смаки не сперечаються» влучно відбиває зазначену властивість смакових відчуттів. Тому і ще й досі не встановлено одиниць виміру смаку і чіткості його класифікації.
Значення смакового аналізатора:
- формування апетиту;
- регуляція травлення;
- регуляція обміну речовин людини.
4. Закріплення вивченого матеріалу
Метод  «Виправ помилку
         Спостерігається досить чітка спеціалізація рецепторів до сприйняття різних смакових подразнень. Так, до солодкого найчутливішим є корінь язика (кінчик), до солодкого – його край (кінчик і край), до кислого – корінь (край) язика, а до гіркого – кінчик і край (корінь язика).
         Смаковий поріг не однаковий для різних хімічних речовин. Наприклад, для цукру він становить 0,01, для кухонної солі – 0,05, лимонної кислоти – 0,009, а солянокислого хініну – 0,00008 моль/л. Таким чином, ми найчутливіші до солодкого (гіркого), менш чутливі до гіркого (кислого), а солоне і кисле (солодке) сприймаємо однаковою мірою.
         Відчуття смаку відіграє важливу роль у формуванні апетиту, регуляції травлення. Людина, в організмі якої надмірна кількість (не вистачає) кухонної солі, вважатиме навіть пересолену їжу не солоною.
Проблемні питання
·        Дослід: пальцями лівої руки міцно затиснути ніс, пальцями правої – по черзі класти на язик шматочки цибулі і яблука. Чому вони майже одного смаку? (Гострий смак цибулі визначається ефірними оліями, їх випаровування діють на закінчення нерву в слизовій оболонці носу).
·        Чому при нежиті людини не відчуває смаку? (Центри знаходяться поруч).
·        Чим пояснити пристрасть південних народів до гострої їжі? (В жарку погоду знижується чутливість до кислого та гіркого).
Це цікаво!
1)    В історичній мініатюрі В.Пікуля “Запашна симфонія життя” є такий цікавий епізод: до молодої дівчини залицялися двоє суперників – співак та парфумер. На концерт свого суперника парфумер приніс великий кошик фіалок і поставив на кришку рояля. Співак з ганьбою втікає, бо не може взяти ні однієї високої ноти. Виявляється, парфумер добре знав, що запах фіалок здатний руйнувати гармонію голосових зв’язок. 
2)    Число помилок програміста знижується на 20%, коли він вдихає запах лаванди, на 33% - від запаху жасмину, на 54% - від запаху лимону. Встановлено, що запахи лаванди і розмарину діють заспокійливо і знімають стресовий стан, а запахи лимону і евкаліпту збуджують і підвищують продуктивність праці.
5. Висновки:
-         Смакові і нюхові відчуття є наслідком складного комплексу фізико-хімічних, нейрофізіологічних та психофізіологічних процесів, і дуже важливі в житті людини.
-         Механізм взаємодії хеморецепторів нюху і смаку з речовинами ще не повністю вивчений, існують різні теорії.
-         Нюх – достатньо самостійний аналізатор, а от смак без запаху неможливий!
6. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
·        Я задоволений тому, що на уроці…
·        Мені сподобалось (не сподобалось) на уроці …
7. Домашнє завдання:
* Вивчити § 40
** Підібрати цікаву інформацію про вплив ароматичних речовин на здоровя.
ДОДАТОК 1
Ознаки
Нюх
Смак
Рецептори
Первинні сенсорні клітини
Вторинні сенсорні клітини
Локалізація
Ніс, глотка
Язик
Черепно–мозкові нерви
1,5 (9,10)
7,9
Рівні синаптичного перемикання ЦНС
Нюхова цибулина, зв’язана з гіпоталамусом, лімбічною системою
Довгастий мозок, таламус, гіпоталамус
Подразники
Молекули летких органічних сполук
Молекули нелетких неорганічних і органічних сполук
Абсолютна чутливість
Дуже висока
Низька
Біологічна характеристика
Дистальне чуття
(оцінка середовища)
Контактне чуття
(оцінка їжі)








Немає коментарів:

Дописати коментар