Слухова сенсорна система. Вухо.

Тема: Слухова сенсорна система. Вухо.  Лабораторне дослідження № 9: вимірювання порога слухової чутливості. Система рівноваги.
Цілі та завдання: ознайомити учнів з будовою та функціями слухової сенсорної  системи та системи рівноваги; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями вуха, значення органів слуху в житті людини; поглиблювати знання про значення сенсорних систем для людини.
Тип уроку: комбінований
Місце уроку в навчальній темі: поточний
Основні поняття та терміни: вушна раковина, барабанна перетинка, слухові кісточки, євстахієва труба, завитка, перетинчастий лабіринт, кортіїв орган.
Методи навчання: словесні: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником;  наочні: ілюстрація, демонстрація, м\медійна дошка; практичні: виконання лабораторної роботи.
Епіграф: Найбільша розкіш на Землі –
                                                                                 розкіш людського спілкування.
                                                                                  (А. де Сент- Екзюпері)
Хід уроку
1.Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування.
1.     Скільки оболонок має око людини?
2.     Чим заповнена порожнина ока позаду кришталика?
3.     Що відбувається із зіницями у стані страху?
4.     Що належить  до допоміжного апарата ока?
5.     Як називається  отвір у центрі райдужки?
6.     Як називається внутрішня оболонка ока, що сприймає світло?
7.     Як називається внутрішня оболонка ока?
8.      Як називається здатність ока пристосовуватися до чіткого бачення предметів, що перебувають на різній відстані?
9.      Як називається місце в центрі сітківки, де переважно скупчені колбочки?
10.                      Як називається місце виходу зорового нерва, позбавлене фоторецепторів?
11.                      Як називається передня прозора частина склери?
12.                     Як називається частина ока, яка має вигляд двоопуклої лінзи?
13.                     Яка функція судинної оболонки ?
14.                     Яка частина ока підтримує внутрішньоочний тиск?
15.                     Який пігмент зумовлює колір очей?
16.                     Які є види фоторецепторів?
17.                     Які оболонки має очне яблуко?
Робота в групах. Вправа «Коректор»
Завдання для групи 1
1.Зорові подразнення сприймає рогівка.
2.Жовта пляма складається переважно з паличок.
2. У стані страху зіниці звужуються.
4. Фоторецептори містяться на сітківці.
5. Кришталик не бере участі у заломленні світла.
 Завдання для групи 2
1.Зорова зона кори великих півкуль розташована  у скроневій частині.
2. Рогівка сприймає інтенсивність світла.
3. Світлочутливі рецептори містяться у сітківці.
4.Сліпа пляма – це місце найкращого бачення.
5. Склисте тіло –  прозоре, безбарвне, перебуває у колоїдному стані.
2. Мотивація навчальної діяльності
Як часто у жартах, анекдотах, ми весело сміємося над такими фізичними недоліками, як глухота. Називаємо таких людей глуха тетеря, ведмідь на вухо наступив… і не задумуємося над тим, що слух дуже тісно пов’язаний з мовою. Глухі з народження не чують мови, тому вони часто німі. Слуховий аналізатор важливий для розвитку мови: «Він опора й посередник мови й співбесід», - говорив професор О.О.Ухтомський. Тому, не дарма, епіграфом до уроку були взяті слова А. де С.-Екзюпері.
 Ці слова є причиною детального вивчення теми сьогоднішнього уроку. (Спільне формування цілей і завдань уроку)
3. Вивчення нового матеріалу
Значення слуху
Методика «Мозковий штурм». Які асоціації у вас виникають, коли чуєте звуки? (Можливі відповіді: інформація, емоції, слова, музика, вухо, різноманітність, коливання повітря). Висновок: звук – це відчуття спричинене коливанням повітря.
Будова слухової сенсорної системи
Робота в малих групах. Скласти ментальну схему, яка б містила інформацію про:
1 група – будова слухового аналізатора;
2 група – будова зовнішнього вуха;
3 група – будова середнього вуха;
4 група – будова внутрішнього вуха.
На основі цих схем створити загальну схему будови слухової сенсорної системи.
Лабораторне дослідження № 9: вимірювання порога слухової чутливості.
Виконати лабораторне дослідження згідно інструкції на с. 219. (письмово)
Сенсорна система  рівноваги
         Учитель. Внутрішнє вухо виконує також роль регулювання положення тіла в просторі, забезпечує рівновагу. Вестибулярний апарат   складається з :
а) круглого та овального мішечків;
б) трьох півколових каналів.
         Канали і мішечки сполучені між собою і заповнені рідиною. У порожнинах мішечків містяться чутливі волоскові клітини.  Від них відходять волокна нервів.    Чутливі волоскові клітини занурені у драглисту речовину – мембрану отолітів.
          Отоліти – це кристали кальцій гідроген карбонату. Коли ми перебуваємо у вертикальному положенні, мембрана тисне на волоскові клітини і вони згинаються. Згинання волосків приводить до виникнення нервових імпульсів, які передаються до нервових центрів головного мозку, де і формуються відчуття про вертикальне положення тіла у просторі.
При зміні положення тіла отолітова мембрана розтягує волоски, що також сприяє виникненню нервових імпульсів, які сигналізують у мозок про зміну вертикального положення тіла.
4. Узагальнення і систематизація знань
1.Закінчити речення.
1)    На межі між зовнішнім і внутрішнім вухом знаходиться… барабанна перетинка.
2)    Середнє вухо з внутрішнього боку обмежено… перетинкою овального вікна.
3)    Коваделко сполучається із… стремінцем.  
4)    Порожнина середнього вуха з’єднана з носоглоткою… євстахієвою трубою.
5)    Внутрішнє вухо складається з… кісткового лабіринту.
6)    Головну функцію в лабіринті виконує… завитка.
7)    Звукосприймальний апарат це… кортіїв орган.
8)    Вестибулярний апарат анатомічно пов’язаний із… внутрішнім вухом.
9)    Положення тіла в просторі  визначають кристалики… отолітів, які містяться в рідині … каналів і мішечків.
2. Рольова гра «Ланцюжок»
За допомогою карток учням пропонується  відтворити  етапами проходження звуку через вухо. Необхідно  вишикуватися картки в порядку проходження звуку.
3. Це цікаво! Робота  з   малюнками  проекції органів тіла на вушній раковині. (Додаток 1-2)
5. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
-         Що сподобалося на уроці?
-         Де в майбутньому ви зможете використати ці знання?
6. Домашнє завдання
* Вивчити § 39
** Скласти 5 тестових завдань

ДОДАТОК 1


















Немає коментарів:

Дописати коментар