Узагальнення й систематизація знань з теми «Хімічні реакції».

Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми «Хімічні реакції».
Мета:
навчальна: узагальнити і систематизувати знання учнів про класифікації хімічних  реакцій; закріпити  складання окисно-відновних рівнянь використовуючи метод електронного балансу;
розвивальна: розвивати вміння й навички визначати тип хімічних реакцій за рівняннями, вміння працювати самостійно; удосконалювати вміння характеризувати вплив різних факторів на швидкість хімічних реакцій,  значення різних типів реакцій у природі;
 виховна: виховувати уміння точно та  логічно висловлювати власні думки, відповідальність за результати своєї праці; прививати інтерес до предмету.
Обладнання: мультимедійна презентація уроку,  періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки із завданнями, хімічні реактиви та обладнання.
Тип  уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
1. Мотивацій навчальної діяльності.
Привітання та налаштування на урок : Тепло, сонце, посмішка найкраще пасують людям і природі. Бажаю вам частіше всміхатися, радіти життю і лише тоді у нас буде плідна  співпраця на уроці.
Загадка:     І мутніє, і шипить.
                   На дно сідає і кипить.
                   І тріскотить, і так зникає.
                   Вгадай, коли це буває. /Відповідь: під час хімічної реакції/
 Девіз уроку: «Просто знати – це не все. Знання потрібно використовувати. » Йоганн Гете (слайд 2)
Проведемо невеличке дослідження вашого ставлення до навчання. У кожного із вас на столах лежать по три  аркушів із смайликами. (додаток 1). Перегляньте їх і підніміть те, яке відображає ваше ставлення до навчання.

2.Актуалізація опорних знань.
На дошці написані рівняння реакції:
1)    Cu(OH)2 → CuO + H2O
2)    BaCl2 + Na2SO4 → BaSO4↓ + NaCl
3)    2Mgº + O2º →2 Mg+²O¯²
4)    Mg + HCl → MgCl2 + H2
5)    NaCl↔ Na + Cl¯
6)    N2 + H2 ↔ NH3
7)    HCl + NaOH → NaCl + H2O
(На вказаних прикладах учні систематизують знання про хімічні реакції, визначають типи хімічних реакцій, урівнюють рівняння реакції, вказують умови проходження реакцій.)
1.         Що називається хімічним рівнянням?
2.         Як називаються речовини, що вступають в реакцію?
3.         В результаті реакції утворюються…
4.         Назвати типи реакцій.
5.         Який процес відображає рівняння під №5?
Вправа «Термінологічна естафета » (слайд 3)
Варіант 1.
§  Екзотермічна реакція.
§  Реакція заміщення.
§  Інгібітор.
§  У стані рівноваги швидкість прямої реакції…
§  При підвищенні температури швидкість реакції…
§  Окисник.
§  Оборотна реакція
Варіант 2.
§  Каталізатор.
§  Реакція обміну.
§  Ендотермічна реакція.
§  Відновник.
§  Зміна тиску впливає на реакцію…
§  Необоротна реакція.
§  Швидкість реакції.
Висновки:
®                 Хімічні реакції – це перетворення одних речовин (вихідних сполук) на інші (продукти реакції).
®                 За числом вихідних речовин і кінцевих продуктів хімічних реакцій поділяють на сполучення, розкладу, заміщення та обміну.
®                 За тепловим ефектом реакції поділяють на ендотермічні, що відбуваються з поглинанням теплоти,  та екзотермічні – з виділенням тепла.
®                 Реакції, що відбуваються за наявності каталізатора, називаються каталітичні, без його участі – некаталітичні.
®                 Реакції, що відбуваються зі зміною ступеня окиснення речовин називаються окисно – відновними.
®                 За напрямком реакції бувають необоротні (відбуваються в одному напрямку) і оборотні (відбуваються одночасно у протилежних напрямках).

3. Колективна робота по узагальненню знань про хімічні реакції.
         Проект «МОЗАЇКА». Учні складають мозаїку ²Хімічні реакції навколо нас².
                    Заздалегідь готуються повідомлення про хімічні реакції в природі і побуті і записуються рівняння реакції, вказуючи тип.
Доповіді учнів:
1)    кислотні дощі
2)    порох
3)    визначення міді в сплавах
4)    піротехніка
5)    реставрація картин
6)    корозія
7)       фотографія
8)        газозварювання
9)        печія
10)           металургія
11)           гниття
                    Робота з комп’ютером «Програмно – методичний комплекс навчального призначення для загальноосвітніх закладів 9 клас» (урок № 29, режим учителя).
Складові мозаїки:
1.     фотосинтез
2.     дихання
3.     запалення сірників
4.     вулкан
5.     феєрверк
6.     гроза
7.     фарбування волосся
8.     ржавіння заліза
По ходу перегляду сюжету учні складають окисно – відновні реакції. 
Вчитель: Крім того хімічні реакції відбуваються при випіканні хліба, квашенні капусти, при  виробництві мила, спирту.
Висновки:
®    Навколо нас постійно відбуваються хімічні реакції.
®    Кожна реакція індивідуальна, оскільки в ній беруть участь конкретні. 

4. Виконання практичних дослідів, написання рівнянь, рішення задач за хімічними рівняннями.
         Клас ділиться на групи. Кожна група отримує завдання. Звіт про виконання учні записують маркером на ватмані. Усі інші учні переписують в свої зошити. (слайд 4)
1.     Озвучити завдання перед усім класом.
2.     Виконати дослід.
3.     Записати рівняння реакції.
4.     Вказати тип реакції, пояснити умови проведення.
5.     Дати творчу назву реакції.
6.     Розв’язати задачу.
І. «Спалах »
1)    Ложечкою для спалювання набрати порошок магнію і внести його у полум’я.
2)    Задача. Який об’єм кисню (н. у.)  необхідний для спалювання 4,8г магнію?
               А) 10л                                           Б) 2,24л                                                В) 22.4л

ІІ. «Шелест листя»
1)    У сухий стакан  помістити крейду CаCO3. Долити розчин хлоридної кислоти. Повторити дослід використавши порошок крейди. Пояснити побачене.
2)    Задача. Який об’єм карбон (ІV) оксиду (н. у.) можна одержати в результаті дії на кальцій карбонат кількістю речовини 0,125 моль хлоридною кислотою.
              А) 2,8л                                            Б) 5,6л                                                 В) 22,4л

ІІІ. «Золотий цвях»
1)    У хімічний стакан наливають розчин мідного купоросу CuSO4 і занурюють в нього залізний цвях. Через деякий час цвях стає ″золотим.″
2)    Задача. Залізо  масою 11,2г помістили в розчин сульфатної кислоти. Яка маса ферум (ІІ)  сульфату при цьому  утворився?
            А) 30,4г                                          Б) 15,2г                                                   В) 32,2г

ІV. «Небесна блакить»
1)    До розчину купрум сульфату  додати розчин натрій гідроксиду. Що спостерігається?
2)    Задача. Визначити масу осаду, який утворюється при взаємодії 8г натрій гідроксиду з купрум сульфатом.
             А) 5,325г                                   Б)19,6г                                                        В) 9,8г
Висновки:
®                     Дослідженнями підтверджено, що за кількістю та складом реагентів і продуктів реакції, можна визначити  реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
®                     В результаті хімічної реакції відбувається перегрупування атомів в молекулах.

5. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
5.1. Відгадайте загадку.
                                      Речовини – боягузи,
                                      Самі в бійку не йдуть,
                                      А лиш осторонь сміються,
                                      Швидкість бійці додають.  (КАТАЛІЗАТОРИ)
5.2. Завдання: визначити тип реакції. Утворене слово дає нам… ЗНАННЯ (слайд 5-6)

Рівняння реакції
Тип хімічної реакції
Сполучення
Розкладу
Заміщення
Мg + Н2SО4 = МgSО4 + Н2

А
О
З
2Na + S = Na2S
Н
С
В
2Fе(ОН)3 = Fе2ОЗ + ЗН2О
О
А
Е
2Са + О2 = 2СаО
Н
Б
К
Мg + СuСl2 = МgСl2 + Си
А
О
Н
2О = 2Н2 + О2
Е
Я
Т
5.3. Рефлексія уроку: (слайд 7)
ð                  Мені сподобалося усе.
ð                  Мені було цікаво.
ð                  Мені було легко.
ð                  Я дізнався про нове. (Що саме…)
ð                  Мені нічого не зрозуміло.
ð                  Мені було складно.

6.Домашнє завдання.
Повторити тему «Хімічні реакції» § 13-18

Підготуватися до контрольної роботи
        




Немає коментарів:

Дописати коментар