Виховна година на тему:
«Алкоголізм – хвороба чи розбещеність. Ти можеш обрати інший шлях»

Мета: пояснити учням особливості впливу алкоголю на організм людини;   виробляти в учнів правильну позицію та поведінку з метою збереження та зміцнення здоров’я особистого та оточуючих людей; на конкретних прикладах з’ясувати негативний вплив алкоголю на організм підлітків; забезпечити учнів інформацією, що потрібна для прийняття виважених рішень; профілактика шкідливих звичок; 
Обладнання: фото «Люди у стані алкогольного сп’яніння»; таблиця « Травна система людини»; малюнки: «Серце здорової людини та хворої на алкоголізм», «Головний мозок здорової людини та хворої на алкоголізм», «Печінка здорової людини та уражена цирозом»; свіже куряче яйце – 1 шт; спирт або ацетон ( можна взяти засіб для зняття лаку із нігтів ); пробірка або хімічна склянка.
Хід виховної години
Сьогодні  на конкретних прикладах ми доведемо шкідливість алкоголю для організму людини, особливо дитячого.
Перша сторінка нашого журналу « Історія походження спиртних напоїв».
Про п’янкі властивості спиртних напоїв люди довідалися не менш як за 8000 років до нашої ери – з появою керамічного посуду, завдяки якому стало можливим виготовлення алкогольних напоїв з меду, плодових соків і дикоростучого винограду. Відомий мандрівник М.М.Миклуха-Маклай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які не вміли ще добувати вогонь, але вже знали прийоми приготування хмільних напоїв. Чистий спирт почали отримувати в VIVII століттях араби і назвали його “аль коголь”, що означає “одурманюючий”.
Пияцтво пустило глибоке коріння в нашому побуті й породило цілу систему звичаїв. Ці звичаї вимагають обов’язково пити та пригощати інших.
Міцні алкоголь напої швидко поширилися по всьому світу, насамперед за рахунок постійно зростаючого промислового виробництва алкоголю з дешевої речовини (картоплі, відходів цукрового виробництва).
 У давній Русі алкоголь уживали рідко. Лише на великі свята варили медовуху або пиво, міцність яких не перевищувала 5-10 градусів. Чарка пускалась по колу. Кожен чоловік мусив відпити з неї кілька ковтків. Зазвичай, у будні ніяких спиртних напоїв люди не вживали, і пияцтво вважалося ганьбою та гріхом. Звичай пити з однієї чарки символізував повну довіру один до одного.
Але з XVI сторіччя почалося масове завезення через кордон горілки і вина. При Івані IV і Борисові Годунові засновуються “цареві шинки”, які приносили до скарбниці чималі гроші. Проте вже тоді намагалися обмежити споживання спиртних напоїв. Так, у 1652 році вийшов указ “продавати горілку по одній чарці людині”. Заборонялося видавати вин “питухам” (тобто пиякам), а також усім під час посту, що середах та п’ятницях. Однак з фінансових міркувань незабаром було внесено поправку: “щоб скарбниці великого государя учинити прибуток, питухі із кухольного двору не відганяти”, - чим фактично підтримувалося пияцтво.
На сьогодні споживання спиртних напоїв на земній кулі характеризується колосальними цифрами. (слайд № 2)Англійський поет Роберт Берн із сарказмом перелічує «приводи» для пияцтва:
Для пьянства есть такие поводы:
Поминки, праздник, встреча, проводы,
Мороз, охота, Новый Год,
Женитьба, новоселье, грусть,
Успех, награда, новый чин
И просто пьянство без причин.
Друга сторінка журналу «Дослідницька».
Можна  наочно побачити, що відбувається з організмом людини, яка вживає алкоголь.
Білки – це будівельний матеріал клітин. Із них побудовані кістки, м’язи, шкіра, нервові волокна. Усі без винятку хімічні реакції в організмі відбуваються в присутності ферментів, які являють собою білок. Також вам відомий такий білок як гемоглобін. Отже, ми можемо впевнено сказати, що білок – це основа життя. Що ж відбувається з білком, який взаємодіє зі спиртом?
Пригадайте, із яким білком ви зіштовхуєтесь найчастіше у повсякденному житті. Так, це куряче яйце, яке містить білок.
-         Який вигляд має білок  сирого яйця?
-         Які зміни відбуваються із білком, якщо яйце зварити?
Такий процес називається денатурація або осадження, тобто цей процес необоротний. Білок організму людини, так як і білок курячого яйця, може осаджуватись під дією таких чинників, як висока температура та взаємодія з деякими речовинами.
Проведемо такий дослід. Наливаємо 1 – 2 мл розчину білка доливаємо 1 – 2 мл спирту ( 98 % ) або ацетону. Що спостерігаємо? ( Відповіді учнів ): утворення білого осаду, тобто відбулась денатурація білка.
Отже, уявіть собі, що відбувається в організмі людини, яка споживає алкогольні напої. Клітини організму втрачають здатність виконувати свої функції, тобто відмирають. Так само як із вареного яйця вже ніколи не вилупиться курча. Осадження білків спиртами оборотне. Клітини можуть відновити свої функції тільки тоді, коли вплив спирту був короткочасним.
Третя  сторінку «Вплив алкоголю на системи органів».
Рубрика « Серцево – судинна система».
·        Наукові дослідження свідчать про те, що у алкоголіків уражається серцево – судинна система, захворювання органів кровообігу в них спостерігається у 20 разів частіше, ніж у здорових.
·        Постійне вживання алкоголю може спричинити переродження м’язової тканини серця (слайд № 3 ).
·        Алкоголь збільшує зсідання крові ( утворення тромбів ),  у результаті чого припиняється кровопостачання і відбувається некроз ( змертвіння ). Спирт змінює проникність капілярів, а це може призвести до кисневої недостатності й дистрофії тканин.
·        Артеріальні судини життєво важливих органів утрачають еластичність, стають крихкими, поступово руйнуються. Розрив судин, що живлять серце, призводить до інфарктів.
Рубрика «Травна система».
·        Алкоголь “роз’їдає” слизову оболонку стравоходу, шлунка, порушує секрецію і склад шлункового соку, що ускладнює процес травлення, і, врешті-решт, несприятливо відбивається на рості і розвитку підлітка.
·        Алкоголь усмоктується у кров. Кров з умістом алкоголю потрапляє до печінки. Тут спирт під впливом ферментів частково окислюється, утворюючи речовини, що отруюють клітини печінки. Якщо клітини печінки втратять здатність до відновлення, то почне розвиватись захворювання цироз.(слайд № 4) Як наслідок – смерть.
Рубрика «Нервова система».
·        У першу чергу страждають клітини великих півкуль головного мозку. Людина втрачає здатність керувати собою. Алкоголь заспокоює та пригнічує, уповільнює роботу головного мозку.
·        Алкоголь може знижувати гостроту зору та слуху. Керування м’язами порушується навіть за незначного вживання алкоголю. Це спостерігається у формі недостатньої координації рухів і зниженні швидкості реакції.
·        Кількаразове чи часте вживання алкоголю справляє буквально спустошливий вплив на психіку підлітка. При цьому затримується не тільки розвиток вищих форм мислення, а й втрачаються вже розвинені здібності. Підліток “тупіє” і інтелектуально, і емоційно, і морально.
·        Алкоголь зберігає свої сліди  в мозку людини до десяти діб. Розрив судин, що живлять головний мозок, може призвести до інсультів. У алкоголіків мозок зменшується у масі та об’ємі, нервова тканина перероджується ( слайд № 5).
Рубрика « Репродуктивна система»
·        У жінок алкоголь порушує вироблення статевих гормонів та дозрівання яйцеклітини, менструальний цикл.
·        Зловживання алкоголем, руйнуючи організм жінки, виснажує нервову й ендокринну систему і зрештою може призвести до безплідності.
·        Стан сп’яніння в момент зачаття може вкрай негативно позначитися на здоров’ї майбутньої дитини. Уживання спиртних напоїв небезпечно протягом усієї вагітності, тому що алкоголь легко проникає через плаценту матері до дитини, а також у період годування грудьми.
·        Якщо мати під час вагітності вживає алкоголь, імовірність порушень у розвитку плода та ризик викидня значно підвищується. Плацента, яка виконує захисну функцію для плода, не може переробляти алкоголь, тому останній потрапляє в кров плода. Коли алкоголь досягає мозку плода, утворення нервових клітин зупиняється, тому мозок росте повільніше і функціонує гірше. (слайд № 6)
Четверта сторінка «Чому люди п’ють?»
У формуванні алкогольної залежності вирішальну роль відіграють такі фактори:
§  Соціальні (культурний та матеріальний рівень життя, стреси, інформаційні перевантаження, урбанізація);
§  Біологічні (спадкова схильність, за даними досліджень до 30% дітей, чиї батьки зловживали спиртним, можуть стати потенційними алкоголіками). Біологічна схильність до алкоголю може бути встановлена лабораторними методами. Така процедура здійснюється медиками з експериментально-науковими цілями, на практиці ж визначення біологічної схильності до алкоголізму не проводиться, тому що людина має сама визначити це для себе;
§  Психологічні (психоемоційні особливості особистості, здатність до соціальної адаптації та протистояння стресам).
П’ята  сторінка «Залежність від алкоголю»
Той, хто вживає алкоголь систематично, ризикує стати алкоголіком, тобто потрапити в психічну та фізичну алкогольну залежність. Залежність тим важча, чим раніше людина починає пити.
Фізична залежність полягає в тому, що перерва при регулярному вживанні спиртного може спричинити збільшення кров’яного тиску, відчуття туги та неспокою, лихоманку, безсоння. Цей стан можна полегшити медичною допомогою, він зазвичай минає через кілька діб.
Психічна залежність полягає а прагненні відчути стан сп’яніння, що витісняє всі інші інтереси, оскільки алкоголь стимулює в мозку “центр задоволення”.
Шоста  сторінка  «Наслідки вживання алкоголю». (слайд № 8)
1.     Провали в пам’яті.
2.     Зниження здатності ясно мислити.
3.     Блювота.
4.     Затьмарення свідомості.
5.     Погіршення травлення.
6.     Послаблення координації рухів.
7.     Уповільнення реакції на зовнішні подразники.
8.     Пошкодження головного мозку.
9.     Пошкодження нервової системи.
10.                Відсутність самоконтролю.
11.                Скорочення тривалості життя.
12.                Серцеві захворювання.
13.                Скоєння правопорушень.
14.                Смерть.
Пам’ятайте! Кожен, хто п’є, може стати алкоголіком. Взагалі, зовсім не обов’язково пити в компанії для того, щоб привернути до себе увагу та почуватися гарно і комфортно. Придивися до себе, пізнай свої сильні сторони, вмій відстоювати свої погляди, і ти завжди зможеш зарекомендувати себе як цікаву, неординарну особистість.
Сьома сторінка  «Розтлумач думку». (слайд № 9)
Учні читають на слайді висловлювання та обговорюють їх.
«Пияцтво - це тренування у безумстві (Піфагор).
«Пити до дна - не бачити добра» (Народна мудрість)
«Вино з розумом не ладить» (Народна мудрість».
«Перед хмелем падко, в хмелю солодко, після хмелю гидко» (Народна мудрість).
«Хміль не вода - чоловіку біда».
«Із хмелем знатися - з честю розпрощатися».
Які висновки можна зробити після цієї вправи?
Восьма сторінка «Міфи про алкоголь» (слайд № 10 - 14)
1.     Алкоголь робить мене модним.
2.     Алкоголь допомагає розв’язати проблеми.
3.     Алкоголь робить із хлопчиків справжніх чоловіків і не шкодить дівчаткам.
4.     Випивати це весело.
5.     Слабоалкогольні напої не шкідливі інакше б їх не продавали неповнолітнім.
6.     Я взагалі не п’ю. Це  лише пиво.
7.     Алкоголь ще нікого не вбив.
Алкоголізм - соціальне лихо, несумісне з принципами моралі. Він згубно впливає на виховання дітей, руйнує сім’ї. Внаслідок зловживання алкоголем у людини розвивається грубість, егоїзм, розбещеність. П’яниці втрачають людське обличчя, стають порушниками закону і громадського порядку. Спиртне руйнує здоров’я, позбавляє людину волі, калічить, веде до розвитку злочинності і деградації особистості. Алкоголь обов’язково забирає здоров’я, душу, розум.
 Цінуйте життя! Воно дається лише раз. Хто не цінує життя, той не заслуговує на нього» (Леонардо да Вінчі).
Звабити людину алкоголем – найпростіший спосіб відняти у нього можливість замислитися над своїм розвитком, не кажучи вже про досягнення в ньому нових, неперевершених результатів. Це найпростіший засіб запустити механізм деградації не тільки окремої особистості, але й всього суспільства в цілому.



Немає коментарів:

Дописати коментар